روایات احسان به والدین

در روایتهاى دیگر آمده است: «بهترین اعمال، نماز در وقت آن و نیکویى به پدر و مادر و جهاد در راه خداست»(11) که روشن است نیکویى به پدر و مادر، کار خیرى در حدّ نماز و جهاد دانسته شده است.

در حدیث دیگر آمده است: «حتى اگر پدر و مادر حق را نمى‏شناسند (شیعه نیستند) و از دنیا رفته‏اند، باز برایشان دعا کن و از جانب آنان صدقه بده».(12)

در حدیث دیگر، امام به شخصى که پرسید: من پدر بسیار پیرى دارم که حتى به دستشویى و امثال آن نمى‏تواند برود و آیا او را ببریم، فرمود: اگر بتوانى شخصا متکفل امور او شوى، چنین کن و خودت با دست خود، برایش لقمه بگیر. در این صورت در فرداى قیامت بهشت بر تو واجب مى‏شود.(13)

با توجه به این گونه آیات و احادیث است که هر بررسى‏کننده‏اى به طور حتم حکم مى‏کند روش دینى، منطقى و مفید و در بر دارنده سعادت دنیا و آخرت است؛ بر خلاف انسان عصر جدید که اگرچه دنیا را تسخیر کرده، ولى مهر و محبت را از بین برده است.

گاه گفته مى‏شود آمار نامهربانى با پدر و مادر و به آسایشگاه سپردن آنان و آزار و اذیت و زدن و حتى کشتن آنان، در بین مسلمانان شنیده مى‏شود. بنابراین، اشکالهایى که به انسان عصر جدید وارد است، به انسانهاى مسلمان و کشورهاى اسلامى نیز وارد است.

این اشکال وقتى وارد است که ادعا کنیم کاملاً اسلام را پیاده کرده‏ایم و در تمامى ابعاد زندگى ما، دین نفوذ کرده است، در حالى که هیچ کس چنین ادعایى ندارد و هیچ کشور و شهر و یا محله‏اى به عنوان مهد اسلام و مدینه فاضله آن معرفى نمى‏شود.

همیشه و در همه جوامع افراد خوب و بد وجود دارند و پیوسته در همه جوامع کارهاى زشت و زیبا صورت مى‏گیرد و معمولاً ملاک و معیار، نسبت و درصد است، نه اصل وجود یا نبود فساد. با کمال تأسف باید اعتراف کرد طبق فرمایش حضرت على علیه‏السلام شیطان با پیاده و سواره‏نظامش، بر نبى اکرم(ص) حمله‏ور شده است و آنان با اطاعت کردن از او، وى را حریصتر کرده‏اند و خودشان علت بسیارى از گرفتاریها هستند. همچنین بسیارى از افراد، شیفته تمدن غرب شده‏اند که این به خودى خود مذموم نیست، زیرا داشتن علم و فن‏آورى کمال است و انسان ذاتا کمال‏خواه است؛ مشکل این است که چون در کنار تمدن غرب، بى‏محبتى و فساد اخلاقى و جنسى را دیده‏اند، تصور کرده‏اند تمدن وقتى حاصل مى‏شود که این امور انجام شود. از این‏رو به خاطر عشق به تمدن، در صدد تهیه ملازمات آن هستند تا به تمدن برسند. درست مانند کسى که فکر مى‏کرد بوعلى سینا به این جهت بوعلى سینا شد که از امکانات برق و آب لوله‏کشى و اتاقهاى سفید و گچ‏کارى شده، محروم بود و به همین جهت اتاقى در روستا با در و دیوار سیاه و دودزده و بدون آب و برق و چند کتاب خطى تهیه کرد، تا همانند ابن‏سینا شود! غافل از اینکه مانع از بوعلى شدن ما آب و برق نیست و علت بوعلى شدن او فقدان این امکانات نبوده است.

منبع:hawzah.net

/ 0 نظر / 69 بازدید